Opdracht
Je zit nu zelf aan het eind van de adolescentie of in het begin van de jong-volwassenheid. Je staat voor de ontwikkelingsopgave je identiteit te vinden en die te gaan delen.Wat vraagt dat nu van jou?
- In hoeverre zijn (pestervaringen of ervaringen die je ontwikkelingstaak gefrustreerd hebben) van invloed op jou? Zijn sommige ontwikkelingsopgaven je beter afgegaan dan andere?
- Wat maakt jou tot de persoon die je nu bent?
- Wat maakt degene die jij interviewt tot wie hij is? Welke (pest)ervaringen en huidige ontwikkelingsopgave zijn voor deze persoon bepalend?
Uitwerking
Volgens Erikson zit onze projectgroep in adolescentie,
vroeg volwassenheid. Dit houd in dat identiteit versus identiteitsverwarring en
intimiteit versus isolement centraal staan. De gene van onze groep die gepest
zijn hebben dit ervaren tijdens de basisschoolleeftijd. In deze leeftijd staat
centraal dat het kind een gevoel van eigen waarde leert en vooral
zelfvertrouwen. (mens-en-samenleving, 2014)
Onze groepsleden die gepest zijn, waren het er eigenlijk
over eens dat het wel een onderdeel van hun als persoon is maar dat het niet
een enorme impact heeft op het verdere leven. Dit omdat er actie is ondernomen
tegen het pesten en het hoofdstuk is afgesloten. Uiteindelijk is er wel een gevoel van zelfvertrouwen ontstaan zodra het pesten werd aangepakt. Hieruit kan worden geconcludeerd dat het wel een leerervaring is voor de persoon maar dat het geen negatieve impact heeft zodra het is afgesloten
Er kan worden gesteld dat dak en thuislozen vaker onderdeel
zijn van pesterijen en vaak ook actief worden gepest. Op forums staan meerdere verhalen over ‘hoe je
zwervers kan pesten’ en verhalen over
acties die zijn ondernomen. Naast fysiek
pesten worden daklozen en thuislozen ook verbaal gepest, zo word er over deze
doelgroep gesproken in negatieve zin waar ze bij zijn en worden en beledigingen
geroepen die zijn gebaseerd op vooroordelen.
Op youtube zijn ook enkele fragmenten te vinden waar een
dakloze word gepest, beide voorbeelden laten zien hoe de pesters doelbewust
ervoor kiezen om een dak of thuislozen al filmend te pesten. Het eerste fragment laat zien hoe een man een
emmer water over een slapende daklozen gooit, het tweede laat zien hoe een dakloze die onder invloed is word getreiterd met een laserpointer.
Kijkend naar de theorie van Erikson kan worden gesteld
dat 1 fase moet worden doorlopen met succes zodat er kan worden begonnen aan de
andere. Als iemand al enige tijd dakloos is en hij daardoor niet zijn huidige
fase kan doorlopen kunnen er verschillende problematieken ontstaan.
Labels:
HCOpdracht,
Psychologie
HC 8: Psychologie en Diversiteit
2014-05-12T09:27:00-07:00
Unknown
HCOpdracht|Psychologie|
Pagina's
Blog Archive
-
2014
(40)
- juni(17)
-
mei(23)
- Artikelen van het internet
- Filmpjes met betrekking tot daklozen
- Sociale Kaart
- Wetgeving
- Veel voorkomende mening over dak en thuislozen
- Hoeveel dak en thuislozen zijn er?
- HC 8: Psychologie en Diversiteit
- HC 18: Ethiek en Diversiteit
- HC 13: Culturele Antropologie en Diversiteit
- HC 19: Organisatiekunde
- HC 18: Ethiek en Diversiteit
- HC 17: Culturele Antropologie en Diversiteit
- HC 16: Sociologie en Diversiteit
- HC 13: Culturele Antropologie en Diversiteit
- HC 12: Agogiek en diversiteit
- HC 11: Onderzoek
- HC 10: Ethiek en Diversiteit
- HC 8: Psychologie en Diversiteit
- HC 7: Culturele Antropologie en Diversiteit
- HC 5: Psychologie en Diversiteit
- HC 4: Culturele Antropologie en Diversiteit
- HC 3: Psychologie en Diversiteit 1
- HC 2: Agogiek en Diversiteit 1 en HC 9: Agogiek en...