Opdracht

Je zit nu zelf aan het eind van de adolescentie of in het begin van de jong-volwassenheid. Je staat voor de ontwikkelingsopgave je identiteit te vinden en die te gaan delen.

Wat vraagt dat nu van jou?
  • In hoeverre zijn (pestervaringen of ervaringen die je ontwikkelingstaak gefrustreerd hebben) van invloed op jou? Zijn sommige ontwikkelingsopgaven je beter afgegaan dan andere? 
  • Wat maakt jou tot de persoon die je nu bent? 
  • Wat maakt degene die jij interviewt tot wie hij is? Welke (pest)ervaringen en huidige ontwikkelingsopgave zijn voor deze persoon bepalend?

Uitwerking

Volgens Erikson zit onze projectgroep in adolescentie, vroeg volwassenheid. Dit houd in dat identiteit versus identiteitsverwarring en intimiteit versus isolement centraal staan. De gene van onze groep die gepest zijn hebben dit ervaren tijdens de basisschoolleeftijd. In deze leeftijd staat centraal dat het kind een gevoel van eigen waarde leert en vooral zelfvertrouwen.  (mens-en-samenleving, 2014)

Onze groepsleden die gepest zijn, waren het er eigenlijk over eens dat het wel een onderdeel van hun als persoon is maar dat het niet een enorme impact heeft op het verdere leven. Dit omdat er actie is ondernomen tegen het pesten en het hoofdstuk is afgesloten. Uiteindelijk is er wel een gevoel van zelfvertrouwen ontstaan zodra het pesten werd aangepakt. Hieruit kan worden geconcludeerd dat het wel een leerervaring is voor de persoon maar dat het geen negatieve impact heeft zodra het is afgesloten

Er kan worden gesteld dat dak en thuislozen vaker onderdeel zijn van pesterijen en vaak ook actief worden gepest.  Op forums staan meerdere verhalen over ‘hoe je zwervers kan pesten’  en verhalen over acties die zijn ondernomen.  Naast fysiek pesten worden daklozen en thuislozen ook verbaal gepest, zo word er over deze doelgroep gesproken in negatieve zin waar ze bij zijn en worden en beledigingen geroepen die zijn gebaseerd op vooroordelen.

Op youtube zijn ook enkele fragmenten te vinden waar een dakloze word gepest, beide voorbeelden laten zien hoe de pesters doelbewust ervoor kiezen om een dak of thuislozen al filmend te pesten.  Het eerste fragment laat zien hoe een man een emmer water over een slapende daklozen gooit, het tweede laat zien hoe een dakloze die onder invloed is word getreiterd met een laserpointer.




Kijkend naar de theorie van Erikson kan worden gesteld dat 1 fase moet worden doorlopen met succes zodat er kan worden begonnen aan de andere. Als iemand al enige tijd dakloos is en hij daardoor niet zijn huidige fase kan doorlopen kunnen er verschillende problematieken ontstaan.