Opdracht

Uitgaande van de gedachte dat religie van alle tijden is en in elke samenleving voorkomt is het interessant om stil te staan bij de betekenis van religie voor jezelf en voor je groepering. Op wat voor manier probeert jouw groepering grip te houden op situaties waar ze zelf niet alle controle over hebben? Hoe gaan ze om met onzekerheden waar ze geen grip op hebben en op welke manier proberen ze toch invloed uit te oefenen? En hoe ben jij daar zelf mee bezig?

Uitwerking

Religie betekend voor mij dat ik ergens in moet geloven, in iets bovennatuurlijks. Dit is in mijn geval God. Ik ben gedoopt en heb mijn vormsel gedaan, mijn ouders vonden dit belangrijk om te doen. Om nu te zeggen dat ik heel veel met het geloof bezig ben, nee dat niet. Maar ik geloof wel in het feit dat er iets is, en waar ik me aan vast kan houden bij belangrijke beslissingen in mijn leven. Daarom doe ik bij belangrijke wedstrijden, toetsen of andere belangrijke zaken in mijn leven nog altijd een schietgebedje om extra steun te krijgen bij het goed verlopen van de gebeurtenis die plaatst vindt.

Voor mensen die dak- en thuisloos zijn kan ik met het heel goed voorstellen dat ze iets zoeken om aan vast te houden, dit kan dan religie zijn. Ook om grip te houden op situaties waar ze zelf geen controle over hebben of omgaan met onzekerheden waar ze geen vat op kunnen krijgen. Dan is religie misschien het enige waar ze zich aan vast kunnen houden en waar ze in kunnen geloven om het proces makkelijker te maken.

In een artikel in de Metro (Aken, 2013) stond de onderstaande foto. Met als titel, welke religie geeft het meeste om de daklozen? Duidelijk is te zien dat in de bakjes met ‘Atheïst’ en ‘Agnost’ het meeste geld zit. 


Bronnen

Aken, D. v. (2013). Welke religie geeft het meest om de daklozen. Metro.