Opdracht
N.a.v. het college over Sartre en Millgram denk je na over de volgende vraag: In hoeverre is je doelgroep zelf verantwoordelijk voor de ontstane beeldvorming over zichzelf?Uitwerking
Sartre
Sartre is geen relativist, hij geeft aan dat je moet
kiezen en niet ontlopen. Sartre raadt aan om uit te gaan van de
absurditeit van het bestaan: er is niets is een gegeven. De mens is in
een zinloze wereld geworpen en het kan zichzelf ontwerpen. Volgens
Sartre is de mens geen uitkomst van gewoonte, religie of bevel (Filosofie, 2014)
Het maken van keuzes is volgens Sartre een
moeizaam proces omdat je vecht tegen visies van anderen over jezelf.
De ander ziet je als een bepaald persoon met de daar bijhorende
eigenschappen, terwijl de keuze juist de mogelijkheid biedt om
jezelf opnieuw te bepalen. Volgens Sartre is dit de reden
waarom de anderen altijd een last zijn: ze maken je tot object.
(Filosofie, 2014)
Sartre maakt een duidelijk punt, de mens kiest ervoor om
zichzelf te vormen en te ontwerpen. Kijkend vanuit zijn point of view kunnen we
stellen dat de dak- of thuisloze keuzes maakt die leiden tot zijn bestaan. Hij
is met niets begonnen en heeft zich gevormd tot het mens wat hij nu is, het is
geen uitkomst van gewoonte, religie of bevel.
Als ware kan je stellen dat de dak en thuislozen allemaal
keuzes maken die leiden tot wie ze zijn, maar de mens en media maken je tot een
object. En daar heeft hij een heel goed punt, want over dak- en thuislozen is
een beeld geschept die niet altijd klopt met de werkelijkheid. Denkend aan dak-
en thuislozen komt en snel het stereotype van een man die stinkt en die uit
vuilnisbakken eet. Maar wij denken niet aan een mens die individueel is en die
zijn eigen bijhorende eigenschappen heeft.
Het experiment van Milgram toont ons hoe gehoorzaam
mensen zijn voor iemand met autoriteit. In het experiment dient de proefpersoon
schokken toe aan een acteur dit allemaal aangemoedigd door een onderzoeker. Er
worden pijnkreten gehoord maar de gene met autoriteit geeft aan dat het niet gevaarlijk
is en dat er moet worden doorgegaan. Uiteindelijk bonsde de acteur op de deur
en begon te schreeuwen dat deze last van zijn hart had, kort daarna is het
stil. Veel deelnemers vroegen op dit punt of ze niet verantwoordelijk waren
voor de gevolgen van dit onderzoek. Wanneer de onderzoeker zei dat hij de
verantwoording op zich zou nemen, gingen veel mensen door met het onderzoek. (McLeod, 2007)
En dit is iets wat we terug kunnen koppelen aan dak- en
thuislozen en vooral op het punt van verantwoordelijkheid. Veel mensen nemen
pas verantwoordelijkheid zodra ze daartoe worden gezet door iemand met
autoriteit. Dak- en thuislozen word vaker gezien als een probleem van iemand
anders en ‘iets’ waar je beter geen contact mee kan maken want dan word het jou
probleem. Maar het is ook een macht relatie wat zich afspeelt.
Maar ook de film Die Welle/The Wave is van belang bij
deze opdracht en geeft ons een andere invalshoek. De film gaat over een project
in een klas met de bedoeling een dictatuur voelbaar te maken. Wat vrij
onschuldig begint met begrippen als groepsdruk en discipline ontwikkelt zich na
enkele dagen in een serieuze beweging met als naam Die Welle. Al op de derde
dag beginnen de scholieren andersdenkenden uit te sluiten en het ene na het
andere conflict escaleert.
Deze film illustreert iets belangrijks en dat is dat
uniformiteit binnen de groep leidt tot absolute uitsluiting van iedereen die
zich niet exact aan de groepsregels conformeert. Het is bijna van zelfsprekend dat iedereen
een dak boven zijn hoofd heeft, en wie dit niet heeft is een uitzondering.
Maar ook laat het zien hoe groepsdruk kan worden
uitgeoefend om een beeld te vormen. Dak- en thuislozen zijn meestal onderdeel
van het straatbeeld en iets wat je meestal al van jonge leeftijd al ziet. Ouders
zijn op jonge leeftijd nog een belangrijke bron van autoriteit, en als deze niet
aangeven dat zwervers gezien moeten worden als mensen kan er al een beeld
worden gevormd. Maar ook in groepen van jongeren/volwassen kan het beeld worden
gevormd. Als je op straat loopt en er is een dak- of thuisloze eten aan het
zoeken uit de prullenbak worden er meestal toch rare blikken in die richting
gegeven of er met een grote boog omheen gelopen. Het geeft aan dat ze minder
waard zijn en roept vooroordelen van “Alle zwervers eten uit prullenbakken” in
het leven. Terwijl dit niet altijd het geval hoeft te zijn.
Bronnen
Filosofie.
(2014). Jean-Paul Sartre. Opgehaald van Filosofie:
http://www.filosofie.nl/nl/sleutelfiguren/164/jean-paul-sartre.html
McLeod, S. A.
(2007). Simply Psychology. Opgehaald
van Milgram: http://www.simplypsychology.org/milgram.html
Labels:
Ethiek,
HCOpdracht
HC 10: Ethiek en Diversiteit
2014-05-11T06:14:00-07:00
Unknown
Ethiek|HCOpdracht|
Pagina's
Blog Archive
-
2014
(40)
- juni(17)
-
mei(23)
- Artikelen van het internet
- Filmpjes met betrekking tot daklozen
- Sociale Kaart
- Wetgeving
- Veel voorkomende mening over dak en thuislozen
- Hoeveel dak en thuislozen zijn er?
- HC 8: Psychologie en Diversiteit
- HC 18: Ethiek en Diversiteit
- HC 13: Culturele Antropologie en Diversiteit
- HC 19: Organisatiekunde
- HC 18: Ethiek en Diversiteit
- HC 17: Culturele Antropologie en Diversiteit
- HC 16: Sociologie en Diversiteit
- HC 13: Culturele Antropologie en Diversiteit
- HC 12: Agogiek en diversiteit
- HC 11: Onderzoek
- HC 10: Ethiek en Diversiteit
- HC 8: Psychologie en Diversiteit
- HC 7: Culturele Antropologie en Diversiteit
- HC 5: Psychologie en Diversiteit
- HC 4: Culturele Antropologie en Diversiteit
- HC 3: Psychologie en Diversiteit 1
- HC 2: Agogiek en Diversiteit 1 en HC 9: Agogiek en...